دانش آموز اجباری

دانش آموز اجباری

✍️از آن روزی که مکتبخانه های قدیمی جای خودش را به مدرسه و نظام آموزشی اجباری داد، موجودی به نام «دانش آموز» هم متولد شد.

🔸در این نظام آموزشی،کودک «باید» صبح زود از خواب بیدار شود تا سر ساعت ۸ خود را به کلاس برساند و گرنه….
🔸در مدت زمان کلاس از هرگونه شیطنت و حرف زدن با دوستان خود داری کند و تماماً گوش به فرمان معلم باشد و گرنه….
🔸همه کتابهای درسی را چه باعلاقه و چه بی علاقه حفظ کند و امتحان بدهد و گرنه …

🔶دانش آموز «باید» با تاریخ ایران، نواحی جغرافیایی و قوانین کشور آشنا شود؛ چه بخواهد و چه نخواهد! «باید» احکام دینی را یاد بگیرد. «باید» توان خواندن قرآن و حل معادله را پیدا کند و «باید» زبان عربی و انگلیسی را هم بیاموزد.

🔷و البته هیچ کس هم حق ندارد بپرسد که این درسها به چه دردش می خورد؛ چرا که سالها قبل بزرگانی در وزارت آموزش و پرورش برایش تصمیم گرفته اند که چه بداند و چه بخواند!

🔷و البته پدر و مادرها هم می دانند که کودکشان دیر یا زود به موجودی به نام «مدرک» محتاج خواهد بود که آن موجود کذایی جز با پذیرش همین نظام آموزش و پرورش اجباری به دست نخواهد آمد.

♦️برای چنین دانش آموزی صدای زنگ تفریح بسیار دلپذیر و خوشایند است؛ شروع تابستان یک لحظه رویایی است و طبیعی است که برخی دانش آموزان خشمشان را با پاره کردن یا سوزاندن کتابها در پایان سال تخلیه کنند!

🔷اما گذری به داستان زندگی دانشمندان گذشته نشان می دهد که آنان گاه فرسنگها راه می پیمودند تا خود را به یک استاد یا یک کتاب برسانند و گاه کتابهای قطور را رونویسی می کردند تا بتوانند نسخه ای از آنها را برای خود داشته باشند.

◼️مشکل کجاست؟
◾️آیا مردمان گذشته علم دوست تر و فهمیده تر از نسل امروز بودند ؟

◼️حقیقت آن است که آنچه مردمان گذشته را به آموختن وامی داشت، حقیقت خود علم بود نه موجودی کذایی به نام مدرک!

♦️آنها آنچه طلب می کردند به دنبالش می گشتند و آنچه می یافتند، آنقدر برایشان شیرین و دلپذیر بود که حاضر بودند در راهش جانفشانی کنند،

♦️نمونه آن داستان ابوریحان بیرونی است که در آخرین لحظات حیات هم به دنبال یافتن پاسخ برای پرسشهایش بود.

🔴بدیهی است اگر کودکان و جوانان امروز هم بتوانند آنچه می خواهند و به آن عشق می ورزند را یاد بگیرند خیلی زودتر از گذشتگان به قله های دانش دست خواهند یافت.

🔴اما افسوس که قفس اجبار، استعدادها و علایق آن را در خود اسیر می کند و از مدرسه موجودی ناخوشاید برای آنان می سازد که مزاحم آرامش و آسایش و نشاط آنها شده است.

🕊به امید روزی که همه دانش آموزان جهان از این قفس تنگ و تاریک آزاد شوند.

📚روز دانش آموز مبارک📚

۱۴۰۲/۸/۱۲

@ensane_armani

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.