موضوع: "درسهای کرونایی"

انتقاد از خداوند

انتقاد از خداوند

✍️قرنها پیش، قبل از اینکه آدمی قدم به کره خاکی بگذارد، خداوند تصمیم گرفت جانشینی برای خود بیافریند و این تصمیم را با فرشتگان در میان نهاد اما ملائکه به خاطر آفرینش چنین موجودی شدیداً به خداوند انتقاد کردند!

♦️خدا می توانست به آنها بگوید شما چگونه مرا می پرستید و تسبیح و تقدیس می کنید که هنوز به درستی آفرینش من باور ندارید؟

?اما پروردگار مهربان نه به پر قبای خدایی اش برخورد و نه فرشتگان را به دلیل چنین انتقاد گستاخانه ای سرزنش کرد و فقط به آنها گفت:
?من چیزی می دانم که شما نمی دانید!

♦️خدا می توانست همین جا به فرشتگان دستور دهد بر آدم سجده کنند تا تعبد و پرستش خالصانه آنها را بیازماید که آیا حاضرند فرمان او را اطاعت کنند یا نه!

?اما خالقی که خلقت و آفرینشش به خاطر شناخته شدن بود، نمی خواست حتی فرشتگانش هم فرمان او را ندیده و نفهمیده اطاعت کنند؛ لذا صحنه ای ترتیب داد تا ملائکه برتری علمی آدم را بر خودشان به وضوح ببینند و آنگاه سر به سجده آدم بسپارند.

?اما امروز:
برخی از بزرگان ما از جوانان توقع دارند نه تنها دستورات دینی را نفهمیده و نپرسیده گردن نهند و اجرا کنند بلکه هرگونه انتقاد و پرسش از عملکرد مدیران و رهبران را نیز دلیل بر بی دینی و بی ایمانی آنان می دانند❗️

?وقتی قرآن کریم به صراحت بیان می کند که خداوند انتقاد فرشتگان را به گرمی می پذیرد و صبورانه پاسخ می دهد، چگونه می توان انتظار پذیرش چشم و گوش بسته را بر مبنای دین و قرآن و مورد رضای خداوند دانست؟!

#آنچه_من_فهمیدم

?ماه رمضان مبارک?

۱ ۴۰۰/۱/۲۵

@ensane_armani

انتخاب جهانی

انتخاب جهانی

✍️آورنده اند که پدری برای کودک خود اسباب بازی گرانقیمتی خریده بود اما هروقت که کودک به طرف اسباب بازی می رفت تا با آن بازی کند پدر مانع می شد و می گفت خرابش می کنی‼️

?گویی پدر فراموش کرده بود که صاحب اختیار اسباب بازی خود کودک است و خودش باید برای آن تصمیم بگیرد؛ حتی اگر بازی او منجر به خرابی وسیله شود

⬅️و این داستان حاکمان ماست!

♦️قرنهاست که حکومتها با صدها شعار و ادعا پی در پی می آیند و با حیله و نیرنگ و گاه با زور و تهدید، قدرت را از یکدیگر می ستانند و فراموش می کنند که اگر قدرت ماندنی بود به آنها نمی رسید❗️

♦️گروهی دعوی رفاه این جهانی دارند و گروهی ادعای سعادت آن جهانی و هردو تلاش می کنند که مردم را با زور و اجبار، وضع قوانین و یا با حیله و نیرنگ و ابزار گوناگون به سمت سعادت مورد نظر خود بکشانند❗️

? اما فراموش کرده اند که خداوند انسان را آزاد و صاحب اراده و اختیار آفریده و اگر بنا به تحمیل و اجبار بود خود او بر این تحمیل سزاوار تر بود؛ اما اراده خدایی اش چنان قرار گرفته که انسان راهش را آزادانه و با اختیار خود انتخاب کند هرچند راه کفر و شرک باشد❗️

◾️قرار بر این بود که انسان مسیر رشد و تکاملش را آزادانه برگزیند، رهبران و راهنمایانش را بشناسد و با علم و آگاهی و اختیار به دنبال آنها حرکت کند!

?و اینجاست که ضرورت وجود انسان کامل و شناخت او احساس می شود. انسانی که جامع همه صفات کمالی باشد و پس از قرنها جستجو مورد انتخاب مردم حقیقت طلب جهان قرار بگیرد. امامی که آگاهانه و آزادانه توسط انسان سالک شناخته و انتخاب شود و عاشقانه تبعیت شود.

?و بدیهی است که راهنمایی و امامت چنین انسانی است که می تواند جامعه ای آرمانی و جهانی سرشار از خصلتهای انسانی بسازد.

?به امید آن روز

?میلادش مبارک ?
۱۴۰۰/۱/۱۱

@ensane_armani

یلدای کرونایی

یلدای کرونایی

 ✍️گاهی یک رفتار، یک پیشنهاد یا عمل یک قوم که در زمان خودش برای هدف و آرمان خاصی انجام شده آنچنان ماندگار می شود که برای نسل ها و عصرها به صورت یک سنت و آیین در می آید.

?و اگر عمل به آن سنت برای فرزندان جاذبه یا منفعتی داشته باشند آنها نیز تکرارش می کنند!

?سابقه تاریخ بشر نشان داده که گاه عمل ناآگاهانه و کورکورانه به یک آیین تبعات جبران ناپذیری برای کل افراد یک قوم ایجاد می کند و برعکس شکستن یک سنت جاهلانه می تواند قومی را از فلاکت و هلاکت نجات دهد.

?آداب و سنتهای ایرانی هم از همین دسته اند!

♦️نوروز امسال نشان داد که ترک آگاهانه و اندیشمندانه یک سنت دیرینه می تواند سلامت بخش عظیمی از مردم جامعه را حفظ کند.

?و امروز هم ترک دورهمی یلدایی آسانتر خواهد بود اگر بدانیم که اجداد و نیاکان ما این آیین را تنها برای تقویت عشق و محبت میان نسلها وضع کرده اند نه به قیمت از دست دادن آنها!

?و بد نیست که در این یلدای کرونایی بیندیشیم که بسیاری دیگر از آداب و رسوم و سنتهای دیگر ما نیز تنها برای آسایش و آرامش ما وضع شده اند و شکستن بسیاری از آنها می تواند ازدواجها را آسانتر و زندگی ها را شیرینتر کند!

?شب یلدا مبارک!?

#درسهای_کرونایی

۹۹/۹/۳۰

 

و بازهم عدالت!

✍محمد(ص)که آمد اسلام را به بشریت هدیه کرد و رفت.
?اما این نام زیبا و دلنشین سرمایه ای شد که تا هرکسی از ظنّ خود یارش باشد!
?خوارج از این میان نماز و عبادتش را گرفتند  اما فراموش کردند که نمازشان قرار بود تنهی عن الفحشاء و منکر باشد! و سرانجام تیغ تیزی شدند در دست زنگی مست تا سر از قامت عدالت جدا کند! 
?امثال معاویه و عمروعاص هم قرآنش را بر سر نیزه کردند تا بی بهانه  بر منبر رسول الله(ص) تکیه بزنند و دست عدالت را از امت پیامبر(ص) کوتاه کنند.
⬅️و اینجاست که  کار  علی (ع) در اثبات بی دینی معاویه بسیار سخت و جانفرساست و کار حسن (ع)

تا بدانجا دشوار می شود که خود ناچار به صلح می شود❗️
?و امروز هم امت محمد(ص) پر است از آنها که مناسکشان  عالمانه یا جاهلانه در دست دشمنان عدالت است
⬅️آیا مهدی (عج) هم قرار است برای اجرای عدالتش با عبادت کنندگان و نمازگزاران و قاریان قرآن جهاد کند؟!

محرم کرونایی!

محرم کرونایی!

✍️شاید باورمان نمی شد که ماه محرم امسالمان هم درگیر کرونا باشد، اما شد!
?اما می تواند بهانه ای باشد تا قدری عزاداری ها و شور و شعور حسینی مان را خانه تکانی کنیم.

✍️سالهاست که عادت کرده ایم که با شروع ماه محرم در و دیوار شهرمان سیاه پوش ماتم باشد، و امسال که ترس از ویروس، اجتماعاتمان را تهدید می کند، ماتم گرفته ایم که ماتم را چگونه برگزار کنیم؟!

◾️ولی گذری به حقیقت واقعه عاشورا و فلسفه عزاداری، هم می تواند ما را از عادات کلیشه ای و قالبی هرساله برهاند و هم آیین هرساله مان را از خرافات و سنتهای بی پایه رهایی بخشد
▪️به راستی قیام امام حسین(ع) برای چه انجام شد؟
▪️فلسفه زنده نگه داشتن قیام امام چیست؟

◾️شاید بعضی ها مان همه جزئیات کشته شدن یاران را از تیر سه شعبه گلوی علی اصغر تا نشستن شمر روی سینه امام از بر شده ایم اما هیچ وقت نشنیده ایم امام چرا خارج شد و چرا جنگید و چرا به شهادت رسید!

▪️و اصلاً چرا ما باید هر ساله یادآور قیام او باشیم و برایش عزا به پا کنیم؟

⬅️و مهم تر از همه اینکه آیا وظیفه امسالمان با سالهای دیگر متفاوت است؟

◾️آیا ادا کردن وظیفه در باب این واقعه جانگداز و زنده نگاه داشتن حقیقت عاشورا نیازمند اجتماع و سینه زنی و اشک و اِطعام است؟

◾️و مسأله دیگر اینکه آیا زمانی که در حال عزاداری و سینه زنی هستیم جناب ویروس برای ورود به دستگاه تنفسی ما اذن دخول می گیرد و وارد نمی شود؟

◾️و آیا چون باور داریم که امام حسین(ع) مظهر شفاست پس محفلی که به نام امام حسین(ع) برگزار می شود قادر نخواهد بود کسی را به بیماری مبتلا کند؟
و ….
?اینها سؤالاتی است که می تواند ذهن ما را درگیر کند و شاید امسال به بهانه عزاداری کرونایی قدری عمیق تر به آن بیندیشیم!

#درسهای_کرونایی

۹۹/۶/۱

 

ولایت کرونایی

ولایت کرونایی

✍️چند ماهی است که یک دشمن میکروسکوپی همه ملتهای جهان را به مراقبت و احتیاط واداشته است و در این میان:

♦️باور مردم به خطر ویروس و اهمیت حفظ جان و سلامت، باعث شد که پزشکان ما مرجع و مورد پذیرش قرار بگیرند به گونه ای که «ولایت» علمی آنها توسط بسیاری از مردم امروز پذیرفته شود.

?و این نتیجه «ولایت» همراه با شناخت و باور است.

?اما حقیقتاً نمی توان از همه مردم عصر امیرالمؤمنین که گاه مهم ترین سؤال زندگی شان تعداد موهای سرشان بود، توقع داشت که عظمتی چون علی(ع) را بشناسند و ولایت او را با شناخت و معرفت بپذیرند.

?و بسیار بودند آنها که تنها به سبب پیروی از اکثریت و فضای احساسی مدح علی(ع) گفتند اما یک قرآن سر نیزه توانست آنان را به کشتن علی(ع) راضی کند!

?اما امروز:
?ولایتی که تقلیدی و اجباری و احساسی باشد، تنها به مدح شعاری و قالبی مولایش اکتفا خواهد کرد و هرگز سیره و رفتار مولا در زندگی او وارد نخواهد شد و تنها مانند اسلامی است که « وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ‏ في‏ قُلُوبِكُم‏»

⬅️و اینجاست که عموماً ولایتمداران فراموش می کنند که عدالت زیر بنای ولایت است و ولایت وسیله ای است برای وحدت امت!

?و طبیعی است که چنین ولایتی نه تنها به هدف و آرمان حقیقی خود نخواهد رسید بلکه گاه حرکت در جهت عکس آرمان ولایت را نیز سرعت می بخشد!

?پس باور کنیم که تا ندانیم و نفهمیم که توصیه پزشکان به شستن و ضد عفونی دستها برای چیست، هرگز پذیرش تقلیدی سخن آنها و پذیرش ولایت و مدح و ثنای آنان سلامت ما را تأمین نخواهد کرد.

?عید غدیر مبارک?

#درسهای_کرونایی

۹۹/۵/۱۸

 

شناخت کرونایی

شناخت کرونایی

شناخت کرونایی?
✍️سالهاست که دین و مذهب و خداشناسی را با مناسک باور کرده ایم!
✍️سالهاست که تصورکرده ایم دینداری یعنی عزاداری و زیارت و مسجد و نماز جمعه و جماعت!

?اما گاهی یک ویروس کوچک می آید تا به ما بیاموزد :
?نه امام و زیارت و شفای ما وابسته به حرم و ضریح و گنبد و بارگاه است
?و نه پرستش و بندگی ما وابسته به مسجد و جماعات!
?و گاهی یک ویروس کوچک می آید تا دینداری ما را از جمع به فرد و از ظاهر به باطن و از سطح به عمق بکشاند!

♦️و انگار تازه یاد می گیریم اولویت دین با حقوق مردم است نه مناسک و آداب ظاهری!
?و تازه باور می کنیم که حقیقت دین برای انسان است چرا که اگر انسانی بر روی زمین نبود هیچ دین و کتاب و پیامبری برایش نازل نمی شد.
?و یاد می گیریم رضایت خدا در احترام به انسانها و رعایت حقوق آنهاست!
?اصلاً خداوند منزه تر از آن است که رضایتش وابسته به عبادات و مناسک ما باشد❗️

?إلَهِي تَقَدَّسَ رِضَاكَ أَنْ يَكُونَ لَهُ عِلَّهٌ مِنْكَ فَكَيْفَ يَكُونُ لَهُ عِلَّهٌ مِنِّي?
?خدايا خشنودي تو منزّه است از اينكه علّتي از جانب تو داشته باشد،پس چگونه ممكن است براي آن علّتي از ناحيه من بوده باشد؟?

?دعای امام حسین(ع) در روز عرفه?

?و اینجاست که در نهایت در می یابیم که برای رضایتش گاهی لازم است بخشی از آداب و مناسک خود را برای حفظ حقوق بندگانش «قربانی» کنیم?


?عید قربان مبارک?

۹۹/۵/۱۰

 

عقل کامل

عقل کامل

?عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد:
از او اميد خير باشد.
?از بدى او در امان باشند.
?خير اندك ديگرى را بسيار شمارد.
?خير بسيار خود را اندك شمارد.
?هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود.
?در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود.
?فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد.
?خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد.
?گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد.
?احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است.

امام رضا(ع)

?میلادش مبارک?

عمل و باور

عمل و باور

✍️کودکی که فقط برای انجام تکلیف و از ترس سرزنش معلم، مشق می نویسد، هرگز تلاش نمی کند که آنچه را که می نویسد، بفهمد و یاد بگیرد و یا حتی در بهبود دستخط خود تلاش کند و اگر دهها دفتر را سیاه کند و بنویسد، چیزی به علم و مهارت او اضافه نخواهد شد.

✍️اما اگر بداند چرا می نویسد و هدف تکلیفش را بفهمد و باور کند، همه تلاش خود را برای بهره گیری از این تکلیف انجام خواهد داد، و در این حال نوشتن یک صفحه هم می تواند برای او مفید و پر ثمر باشد.

?و این داستان اعمال و رفتار ماست!
به قول امام رضا(ع):
?بدان که عمل دائم کم با یقین و بصیرت نزد خدا بهتر است از عمل زیاد و سخت بدون یقین.?

?میلادش مبارک?

۹۹/۴/۱۳

 

جهاد همگانی!

جهاد همگانی!

♦️هر آدمی خواسته هایی دارد که ناچار است از برخی از آنها چشم بپوشد و با آنها مبارزه کند که این خواسته ها در هر آدمی نسبت به دیگری متفاوت است.

♦️اما گاهی همه پیروان یک دین تصمیم می گیرند که در یک زمان خاص با یک خواسته مشترک خود مبارزه کنند.

♦️و جالب است که این وحدت کار مبارزه را بسیار ساده می کند.

♦️دیگر کسی به آنها غذا تعارف نمی کند و انتظار پذیرایی ندارد.

♦️حالا یک ماه از آن مبارزه همگانی گذشته و جهادگران تصمیم می گیرند پایان تلاششان را بازهم با هم و با همراهی همدیگر جشن بگیرند!

♦️هرچند هرکدام برای تلاش خود انتظار پاداش ویژه ای دارد.

♦️اما بازهم تصمیم می گیرند که در پایان عبادتشان همه باهم دست به دعا بردارند و برای خواسته های مشترک همگانی دعا کنند.

♦️اما چه دعایی؟!

♦️چه چیزی می تواند خواسته های مشترک همه روزه داران را تأمین کند؟

♦️ اینجاست که بازهم همه تصمیم می گیرند به مرشد و آموزگار آیینشان نگاه کنند و دعایشان را هم از او بیاموزند

♦️و مجموعه خیراتی را طلب کنند که الگو و اسوه همیشگی شان در همه عمر داشته است!


۹۹/۳/۳

 

تقوای کرونایی

تقوای کرونایی

✍️چند ماهی است که همه زندگی ما در خدمت سلامت و مبارزه با کرونا قرار گرفته است.

?آنقدر مخلصانه که حتی نماز جمعه و جماعت و مراسم دینی مان را هم به خاطرش تعطیل کرده ایم.

?آنقدر خالصانه برایش ضد عفونی می کنیم که ویروسهای احتمالی را هم از بین ببریم

?ولی افسوس که برای کرونا مخلصین و غیر مخلصین فرقی نمی کنند.

?حیف که در این میدان توبه و پشیمانی فایده ندارد و هرچه دعا کنیم و ناله بزنیم ویروس های ما پاک نخواهد شد.

?دریغ که در این مبارزه به قصد و نیت ما توجه نمی شود و حتی اگر سهواً و از روی فراموشی ضد عفونی را فراموش کرده باشیم، بازهم ویروس به ما منتقل خواهد شد.

?کرونا حتی به نادانسته های ما هم رحم نمی کند، و هرچه اعتراض کنیم که ما وجود ویروس را نمی دانستیم، فایده ندارد.

?در این نبرد ادای تکلیف هم کفایت نمی کند؛ فقط و فقط نتیجه مهم است.

?حتی میزان توانایی و ناتوایی افراد هم سنجیده نمی شود و ناتوانان باید بیشتر جهاد کنند!

♦️و در پایان با آن همه تلاش و کوشش و مجاهدت پس از شکست دشمن، در بهترین حالت برمی گردیم سرجای اولمان❗️

?اما امروز وارد میدان مراقبتی می شویم که بسیار منطقی تر از مبارزه کرونایی است و تنها نیاز به یک باور و اراده دارد :

?کسی بیش از حد توانش تکلیف نمی شود
?همیشه راه بازگشت و پاک شدن آلودگیها باز است
?تنها یک نیت می طلبد و یک انگیزه
?تلاشی که سهو و جهل و فراموشی راهش را نمی بندد و مبتلایش نمی کند
?و مسیری که در آن مخلَصین از هر بلا و آلودگی ایمن اند .
?و دستاورد آن تقوایی است که نقطه آغاز هدایت است و انتهایش اسماء و صفات خدایی.

?و امروز آغاز این مراقبت شیرین است.

?ماه رمضان مبارک?

۹۹/۲/۶
#کرونا
#درسهای_کرونایی

 

اگر همه مراقبت کنند . . .

اگر همه مراقبت کنند . . .

✍️مدتی است که این ویروس میکروسکوپی، با حمله خود به جهان بشری، وحدت و همدلی عجیبی در انسانهای جهان ایجاد کرده است و جهانیان باور کرده اند که :

?اگر همه دستها را بشویند
?اگر همه مسافرتها را لغو کنند،
?و اگر همه در خانه بمانند،
?خواهند توانست بر این دشمن جهانی غلبه کنند؛

?اما . . .
♦️باید باور کنیم که اتفاقات بسیار دیگری هم هست که نیاز به مراقبت همگانی دارد:

?اگر همه در حفظ محیط زیست مراقبت کنند، آلودگی هوا نخواهیم داشت؛

?اگر همه در نظافت خیابانها و مراکز تفریحی سهیم باشند، با انبوه زباله مواجه نخواهیم بود؛

⚖️اگر همه دولتمردان در راه خدمت به مردمان تلاش کنند، شاهد فقر و بی عدالتی ملتها نخواهیم بود؛

⬅️و در نهایت اگر همه در مناسبات و ارتباطات روزانه خود عادلانه رفتار کنند، هرچه زودتر شاهد برقراری عدالت در همه جهان خواهیم بود.

?به امید آن روز

۹۹/۱/۲۸
#کرونا
#درسهای_کرونایی

 

عدل جهانی

عدل جهانی

✍️می گویند: او می آید و جهانی را پر از عدل و داد می کند، همانگونه که پر از ظلم و جور شده بود!

?شاید باور ظلم جهانی برای مردم عصر پیامبر(ص) مشکل بود اما امروز ویروس کرونا نشانمان داد که چگونه می شود در همه جهان منتشر شد و همه ملتهای جهان را درگیر کرد.

?اما به راستی چگونه می شود جهانی پر از ظلم را به دنیایی سرشار از عدل و داد تبدیل کرد:
با معجزه ؟ با بمب؟ و یا کشتن همه ظالمین با ضربات شمشیر و یا . . .

?بازهم سری بزنیم به تجربیات و خاطرات کرونایی:
?نچه که این ویروس را در دنیا گسترش می دهد و به صورت ظلمی جهانی منتشرمی کند، «ارتباطات انسانی» است!

?شاید اگر نخستین بار ویروس در بدن انسانی وارد می شد که هیچ ارتباطی با دیگران نداشت، ویروس هم توان انتشار پیدا نمی کرد!

?از طرف دیگر:
❌آنچه می تواند ویروس را از بین ببرد، «فهم و آگاهی ملتها» نسبت به آن و «مراقبت در عمل» است
?و بازهم با استفاده از ارتباطات انسانی! (البته در فضای مجازی)

?ماجرای گسترش ظلم هم همین است:
?به گونه ای که تغییر قیمت نفت و دلار آمریکا می تواند قیمت خوراک دام را در فلان روستای دور افتاده جهان تغییر دهد.

?و از طرف دیگر :
ارتباطات انسانی بین ملتها می تواند مبارزه با ظلم را از ایران به لیبی و مصر و تونس و آمریکا هم بکشاند:
?یعنی:
?يمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا «كَمَا» مُلِئَتْ ظُلْما?

?و اینجاست که امام علی (ع) هدف ارسال پیامبران را یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ (برانگیختن ذخایر عقل ) می داند و خداوند آن را لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ذکر می کند❗️

⬅️یعنی رشد عقل و فهم و آگاهی انسان ها به قیام برای عدالت منجر خواهد شد (و البته با ارتباطات انسانی)

?به امید روزی که عقلها باور کنند هرکسی جز او برای فرمانروایی جهان کوچک و اندک است!

?میلادش مبارک?

۹۹/۱/۲۲
#کرونا
#درسهای_کرونایی
#عدل_جهانی

ظلم جهانی مثل کرونا

ظلم جهانی مثل کرونا

✍️سالهاست که شنیده ایم:
?امام که می آید، زمین را از عدل و داد پر می کند، همانگونه که از ظلم و جور پر شد?

?اما چگونه ⁉️

◾️چگونه می توان تصور کرد که همه جهان پر از ظلم شود.
◾️آیا لازم نیست همه مردم جهان ظالم باشند؟
◾️و این همه ظالم چگونه پذیرای امام عادل خواهند بود؟

?اینها سؤالاتی که شاید سالها در ذهن ما مانده بوده و امروز یک ویروس میکروسکوپی کوچک می تواند آن را به ما نشان دهد:

?قرنهاست که تاریخ بشر دستخوش ظلم و بلا و مصیبت است اما هریک در گوشه ای از زمین:

?سیل تنها مردمان ساحل نشین را بی خانمان می کرد و اهالی کویر آسوده بودند
?زلزله تنها زورش به خانه های خشت و گلی روستاییان می رسید نه کاخها و برجهای مستحکم
?جنگهای جهانی اول و دوم تنها در بخشهایی از کره زمین اتفاق افتاد
?و از کشتار مردم هند و فلسطین و عراق و افغانستان و یمن تنها اخباری به گوش جهانیان رسید!

?ولی یک ویروس میکروسکوپی قادر است آنقدر فراگیر شود تا مجلس و دولت و کاخ انگلیس را هم درگیر کند?

⬅️و این یعنی یک ظلم جهانی❗️

?گویی این ویروس کوچک ظلمی است که میان فقیر و غنی، ارباب و رعیت، شرقی و غربی و صاحبان همه ادیان و ملتها توزیع شده است❗️

?اینجاست که در می یابیم که برای جهانی شدن ظلم تنها ارتباطات جهانی لازم است نه ظالم شدن همه انسانها❗️

۹۹/۱/۲۱
#کرونا
#درسهای_کرونایی
#ظلم_جهانی

دشمن شناسی کرونایی

دشمن شناسی کرونایی

✍️وقتی دشمن را باور کردی، سعی می کنی تا آنجا که می توانی او را بشناسی:

◾️چگونه حمله می کند؟ کجا سکنی می گزیند؟ چطور منتقل می شود؟ چقدر زنده می ماند؟ در چه دمایی می میرد؟ با چه موادی از بین می رود؟ و …

?وقتی باور کردی که محل زندگی اش سلول های تنفسی توست برای اینکه تو را از پا درآورد،
?وقتی دانستی که سلولهای تو را به خدمت می گیرد و استعمار می کند تا نابودت سازد.
?و وقتی باور کردی که تنها برای آسیب رساندن به تو ساخته شده،

?نه با او معامله می کنی و نه «مذاکره»!

?اگر دانستی که اندیشه و خیالی جز تسلط بر تو و نابود کردن تو ندارد، تلاش نمی کنی با او مذاکره کنی تا شاید دلش به رحم بیاید و خیری به تو برساند❗️

?اگر دانستی تنها هدفش از گفتگو و مذاکره، خلع سلاح توست تا مثل گذشته تو را برده و گوش به فرمان خود تربیت کند، هرگز حاضر نمی شوی حتی برای بدست آوردن آب خوردن خود با او سخن بگویی❗️

?چه رسد به اینکه از «حقوق مسلم» خود بگذری بر روی دستاوردهایی که با خون جگر بدست آمده، بتون بریزی و در نهایت هم چیزی بدست نیاوری❗️

? ای کاش دولتمردان ما می دانستند موجودی که حیاتش وابسته به نابودی و مرگ دیگر موجودات است قابل معامله نیست❗️
?چه ویروس کرونا باشد و چه استکبار جهانی

۲۰ فروردین :
?سالروز قطع رابطه ایران و آمریکا و روز انرژی هسته ای مبارک باد?
?به یاد روزهایی که انرژی هسته ای هنوز حق مسلم ما بود?
۹۹/۱/۲۰

#کرونا
#درسهای_کرونایی
#انرژی_هسته_ای

زنجیره سلامت

زنجیره سلامت

?زنجیره سلامت

✍️شاید آن روز که سعدی بنی آدم را اعضای یک پیکر دانست، کسی تصورش را نمی کرد، که روزی سلامت بنی آدم و نجات آنها از اعضای یک پیکر هم متصل تر باشد!

?بله، «چو عضوی روزگارش به درد می آید» دگر عضوها تنها قرار خود را از دست می دهند اما نه دردناک می شوند و نه مبتلا به بیماری!

?امروز گویی بدنی آدم سلول یکدیگرند!

?امروز کوچکترین مراقبت من در حفظ سلامتی خودم در سلامتی همه انسانهای جهان نقش دارد و کوچکترین کوتاهی من می تواند صدها انسان را نابود کند!

?شاید امروز می فهمیم که «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً » یعنی چه و چگونه مرگ و زندگی یک نفر می تواند با مرگ و زندگی همه انسانها برابر باشد!

?و شاید امروز می فهمیم عرفایی که جهان و کل عالم را به مثابه یک تن واحد می دانستند چه در سر داشتند!

?باید باور کنیم که همه انسان ها نه تنها یک تن واحد بلکه یک سلول واحدند و نه تنها بیماری من به دیگران سرایت می کند، بلکه:

▪️بدبینی ها و نگرشهای منفی من می تواند خانواده ام را مأیوس کند!

▪️اطلاعات نادرست بهداشتی و پزشکی می تواند دوستانم را بیمار یا مضطرب کند!

▪️فتواهای نادرست و اطلاعات دینی من می تواند فرزندانم را از دین گریزان کند!

و . . .

⬅️پس مراقب سلامت جسم و روح و دین و اخلاق خود باشیم تا دیگران را بیمار نکنیم?

#کرونا
#درسهای_کرونایی

۹۹/۱/۱۹

 

ضد عفونی زبان

ضد عفونی زبان

?ضد عفونی زبان

✍️مدتهاست که #زندگی_کرونایی باعث شده حتی در اندک ارتباطات فیزیکی هم به خود مشکوک باشیم:
?مشکوک به ویروسی که می تواند در بدن ما باشد و بدون اطلاع و خواست ما،به آنها منتقل شود.
?و چه بسا بدن عزیزان ما توان مقابله با آن را نداشته باشد و جانشان را بگیرد.

?اما . . .
♦️فکرش را که بکنیم می بینیم که حتی در زندگی غیر کرونایی هم از این ویروسهای ناخواسته داشته ایم:
♦️ویروسی که بیش از همه جا در زبان ما لانه گزیده بود و گاه و بیگاه ناخواسته قلب عزیزانمان را می شکست:

?سرزنشی که قصد داشت فرزند را تربیت کند اما او را آنچنان می رنجاند و فراری می داد که دیگر جرأت سخن گفتن با والدین نداشت.

?تهدیدی که قرار بود او را از کارهای ناپسند بازدارد اما تنها دروغگویی را به او آموزش داد.

?تذکراتی که قرار بود لکه کمرنگی را از صفحه کاغذ رفتار پدر و مادر پاک کند اما آنقدر تکرار می شد که کاغذ روحشان را پاره می کرد.

?اعتراضاتی که از خستگی و دلخوری محیط کار به درون منزل سرایت می کرد و همه اهل خانه را آزار می داد.
و …

?هزاران ویروس دیگری که روزانه در قالب کلمات، جملات و صداهای بلند و کوتاه، به طور ناخواسته به عزیزان ما منتقل می شود؛

?و در این میان:
?آنها که قلبشان تحمل بیشتری دارد غمگین می شوند و پس از گذراندن دوران نقاهت فراموش می کنند.
?ولی آنها که ظرفیت کمتری دارند چه بسا تا سالها با اثرات این ویروس دست به گریبان اند

?پس بد نیست که در این #روزهای_کرونایی تمرین کنیم تا در کنار ضد عفونی و شستن دستها و لوازم منزل «زبانمان» را نیز از هرگونه ویروسی که ممکن است به دیگران سرایت کند، پاکسازی و ضد عفونی کنیم.

#کرونا
#درسهای_کرونایی
۹۹/۱/۱۲