مسأله حجاب، هدف یا وسیله؟!

مسأله حجاب، هدف یا وسیله؟!

 

✍️سالها پیش روز ۱۷دی را روز کشف حجاب و آزادی زنان نامیدند و روزی بود که زنان نه مختار به انتخاب حجاب، بلکه مجبور به ترک و منع آن شدند!

?و نمی دانم لغت نامه های آن روز چگونه می توانست این دو مفهوم متضاد را در خود بگنجاند که زور و اجبار و تیر و سر نیزه موجب آزادی و رهایی باشد!

?سالها گذشت و ملت ایران با حجاب و بی حجاب در کنار هم زندگی می کردند و اتحاد آنها چنان بود که توانست انقلابی عظیم را به پیروزی برساند، با ظلم و استبداد مبارزه کند تا بتواند آزادی و استقلال حقیقی را به دست آورد.

?هرچند در نتیجه آن انقلاب، حجاب از حالت انتخاب شد و به یک قانون عمومی تبدیل شد، اما مثل هر قانون و حکم شرعی دیگری، آنان که قانون را پذیرفته بودند و به آن باور داشتند انجامش دادند و آنان که باورش نکرده بودند گاه تسلیم می شدند و گاه تخطی می کردند.

?اما سالها بعد این قانون، که به عنوان جزئی از دین و آیین و فرهنگ ما به حساب می آمد، در جای کل دین و قانون و فرهنگ قرار گرفت و انجام و ترک آن به معنای ترک کل دین و قانون شد.

?در احکام شرع مقدم بر اخلاق و اصول و فروع دین در نظر گرفته شد و متدینین ما فراموش کردند که کل بعثت پیامبر برای مکارم اخلاق بود و انقلابیون ما از یاد بردند که آزادی و استقلال یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ما بود!

?و این در حالی بود که اختلاسگران و غارت گران بیت المال همچنان آزادانه به فعالیت خود ادامه می دادند و خون شهدا و سیل و زلزله و قطحی تنها به بدحجابی بانوان حساس بود!

?و اینجا بود که به قول حافظ «بستن در میخانه منجر به گشودن خانه تزویر و ریا شد» و بداخلاقان قدرت طلب آموختند که چگونه می توانند با این حربه خود را زاهد و با تقوا معرفی کنند!

?دیوارها و رسانه های ما پر شد از دعوت به حجاب و سخت گرفتن بر بد حجابان و بی حجابان.

? و در نهایت این دستور شیرین که در اصل برای حفظ ارزش و احترام زنان وضع شده بود در عمل مورد نفرت کسانی قرار گرفت که آن را نفهمیده و باور نکرده بودند اما با زور و اجبار ناچار به اجرای آن بودند!

?و مربیان و مبلغان ما فراموش کرده بودند که هرگز نخواهند توانست با شکستن ارزش و احترام و عزت انسان او را مورد آموزش و تربیت قرار دهند!

?و دینداران ما از یاد برده بودند که بنای خداوند این بوده که بندگان با آزادی و اختیار خود عمل به دستورات الهی را انتخاب کنند و گرنه هرگز رشد و کمالی برای آنان اتفاق نخواهد افتاد.

?و مدیران و مسؤولین ما نیز گویی نمی دانستند که خداوند پیامبر خود را نیز تنها «مذکِّر» و تذکر دهنده معرفی می کند و او را «مُصَیطِر» و مسلط بر مردم قرار نداده است.

?گویی آمرین به معروف و ناهیان از منکر همه واجبات و محرمات و اصول و فروع دین را فراموش کرده بودند و لنز دوربینشان تنها بر یک موضوع متمرکز بود!

?اما …

?بازهم سالهاست که وعاظ و اهالی منبر ما همچنان در این میدان می تازند و آن را مایه آرامش روانی و ارزش و احترام و شخصیت زن معرفی می کنند و فراموش کرده اند که چگونه می توان زن را به سبب یک خطا مورد تحقیر و توهین و بی احترامی قرار داد و او را از حقوق اولیه خود محروم کرد و بعد ادعای حفظ ارزش و شخصیت او را بر زبان آورد

⬅️و اینجاست که باز لغت نامه ها نخواهند توانست این دو واژه متضاد را در خود بگنجانند!

۹۹/۱۰/۱۸

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.