دانشمند کاغذی

دانشمند کاغذی

🎓دانشمند کاغذی

✍️وقتی قرار باشد بین چند رستوران یکی را انتخاب کنید ممکن است دلایل مختلفی داشته باشید؛
غذای خوشمزه تر، فضای زیباتر، خدمات بهتر یا …

🔸اما وقتی وزارت بهداشت قرار است رستورانها را برای ادامه کار تأیید کند، باید ملاکهای خط کشی شده ای داشته باشد تا کارمندان بازرسی بتوانند اندازه بگیرند؛🔸

🔸کارمند هم در هنگام بازرسی فقط موارد موجود در چک لیست را بررسی می کند و به بقیه موارد کاری ندارد.

🟠پس کافی است صاحبان رستورانها یک نسخه از چک لیست را در اختیار داشته باشند تا فقط همان موارد را رعایت کنند و نمره قبولی بگیرند.

👈درست مثل دانشجویی که قبل شروع به درس خواندن سؤالات امتحان را دیده باشد تا از خواندن حجم بسیاری از کتاب بی نیاز شود!

🎓اما داستان دانشجویان!

🔹علم آموزی دانشمندان قدیم با یک سؤال آغاز می شد؛ سیبی به کله نیوتن برخورد می کرد و او را نهایتاً به کشف نیروی جاذبه زمین و صدها قانون دیگر فیزیک هدایت می کرد و البته این سؤال و تحقیق هیچ ارتباطی به شغل و تأمین معاش دانشمندان نداشت و قاعدتاً از جای دیگری باید تأمین می شد.

👈اما ماجرای دانشجویان امروز ما یک داستان آخر به اول است:

🔺جوان امروز می داند که در آینده نزدیک نیاز به درآمد دارد، پس باید شغلی داشته باشد که درآمد کافی برای او فراهم کند؛ برای پیدا کردن شغل به مدرک نیاز دارد و مدرک محتاج تحصیل در دانشگاه است!

🔺و از این مسیر رشته تحصیلی و دانشگاه خود را انتخاب می کند و البته از روز اول تا آخر همه تلاشش بدست آوردن آن کاغذی است که قرار است در نهایت او را به شغل و درآمد مورد نیازش برساند.

👈اما ماجرای پژوهش:
♦️دانشجو در سطوح بالاتر تحصیل موظف به تحقیق و پژوهش و مقاله و پایان نامه است و از آنجا که هدف از این پژوهش هم بدست آوردن نمره یا ارتقاء شغلی و … است، آن هم به چک لیست و ارزیابی نیاز دارد و در نهایت دغدغه دانشجوی ما نه بدست آوردن پاسخ برای سؤال یا کشف حقیقتی جدید، بلکه مورد پذیرش قرار گرفتن مقاله و پایان نامه است.

♦️و اینجاست که این فعالیت به شغلی پردرآمد برای اقشاری تبدیل می شود که چک لیست و روش کار را در اختیار دارند و لقمه آماده را برای دانشجویی تهیه می کنند که احتمالاً روحش از متن پایان نامه خبر ندارد!

♦️که البته مکانهایی مثل میدان انقلاب تهران پر از انبوه این مشاغل است که حاضرند هزینه بگیرند و مقاله و پایان نامه تحویل دهند.
♦️درست مثل رستورانی که پول می گیرد و چلوکباب تحویل می دهد!

🔴و البته باز سنگ بنای این عمارت بسیار کج را یک موضوع تشکیل می دهد:
«اجبار به تحقیق و تحصیل!»
⬅️و همه اینها در حق انسانی رخ می دهد که خداوند او را مختار و آزاد آفریده اما دایه های دلسوزتر از مادر می خواهند از او محقق و دانشمند بسازند(ولو کاغذی و پلاستیکی)!

🎓روز دانشجو مبارک🎓

۱۴۰۲/۹/۱۵

@ensane_armani

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.