اندیشه فاطمی
✍️وقتی در میان صفحات تاریخ به داستان زنان صدر اسلام نگاه می کنیم، اغلب آنان را با نسبت دادن به مردانشان می شناسیم؛ چرا که آن روزها اگر زن از خطر زنده به گور شدن جان سالم به در می برد، حداکثر رشد و کمالی که می توانست از خود بروز بدهد، این بود که مثل یک برده مطیع امر دیگران باشد.
♦️اما در این میان نام زنی به چشم می خورد که قبل از اینکه دختر محمد(ص) و همسر علی(ع) و مادر حسنین(ع) باشد، خودش «فاطمه» است.
♦️وقتی به وظایف خانه داری و فرزندپروری او نگاه کنیم چیز عجیب و خارق العاده ای نمی بینیم؛ او هم مثل دیگر زنان گندم آرد می کرد و نان می پخت و از فرزندان نگهداری می کرد.
♦️اما محتوای خطبه فدک وجود اندیشه و فهم عمیقی را نشان می دهد که فاطمه(س) را بیش از یک زن خانه دار به نمایش می کشاند.
♦️فاطمه(س) در میان آدمهایی که دغدغه زندگی شان عمدتاً به خوراک و پوشاک می گذشت، از هدف و فلسفه آفرینش انسان سخن می گوید و در میان مردانی که دینشان به تقلید و اعمال عبادی ظاهری خلاصه می شد، فلسفه احکام الهی را بر می شمرد تا نشانشان دهد که چرا و چگونه از هدف اصلی خلقت انسان و ارسال پیامبر منحرف شده اند!
🔹فاطمه(س) ضبط صوت نبود تا تنها آنچه را از دیگران آموخته تحویل دهد، بلکه سخنانش نتیجه فکر و فهم و اندیشه خودش بود.
🔹فاطمه مقلد نبود، بلکه دینی را معرفی می کرد که خودش فهمیده بود و اگر غیر از این بود نمی توانست در مقابل سخنان خلفا، استدلال کند و آنان را به سکوت بکشاند.
🔶اما امروز ما با مبلغانی روبرو هستیم که تنها را آنچه در کتابها خوانده و از منبرها شنیده اند بازگو می کنند؛ برای همین هم در مقابل سؤالات نسل جوان که عمدتاً از سر فکر و اندیشه است، در می مانند و باز ناچار به پرسش از دیگران هستند.
🔶مبلغانی که کاملاً اسیر دین تقلیدی و تعبدی هستند و چیزی را پذیرفته اند که خودشان نفهیده و قانع نشده اند و ناچارند دیگران را هم تنها به تقلید فرمان بدهند.
🔴اگر ما امروز قرار باشد یک حقیقت را از سرور زنان جهان بیاموزیم این است که آنچه را فهمیدیم بپذیریم و اگر در پاسخ به شبهات درماندیم دوباره به اندیشه و فهم خودمان برگردیم:
مبادا که چیزی را آموزش می دهیم که خودمان نفهمیده ایم.
یا از موضوعی قرار است دفاع کنیم که اصلاً حقیقت نداشته است.
۱۴۰۲/۹/۵
@ensane_armani
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مهشید ديانت خواه در 1402/09/05 ساعت 09:42:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |