سلطنت، خلافت و ولایت

سلطنت، خلافت و ولایت

✍️بزرگی می گفت وقتی گوشتها را در یک جا جمع می کنی گربه ها بلافاصله به سراغش می آیند!
و این داستان تجمع ثروت و قدرت است.

♦️انسان فطرتاً قدرت طلب است و می خواهد به توانایی مطلق برسد، اما این خصلت، وقتی شیطانی می شود که بخواهد قدرت را از دیگران سلب کند و بر آنها مسلط شود.

♦️خداوند انسان را مختارو صاحب اراده آفریده اما از دیر باز افراد بسیاری تلاش می کردند که قدرت و آزادی را از دیگران سلب کنند و به جای آنها تصمیم بگیرند و البته طبیعی است که چنین اقدامی لازم است با بهانه های گوناگون انجام شود.

👑سلطنت، یکی از شایع ترین نامهایی بود که به این امر اختصاص می یافت؛ پادشاه خود را برتر از دیگران می دانست؛ همه قدرت و ثروت کشور در اختیار او بود و کسی حق مخالفت با او را نداشت.

🕋بعد از ظهور اسلام مردم با مدیری مواجه شدند که از جنس خودشان بود، خود را برابر با آنها می دانست و هرگز قصد تسلط و حاکمیت بر آنها را نداشت، فرمانش را با عشق می پذیرفتند و عاشقانه دوستش داشتند

👈و طبیعی بود که این شخصیت دوست داشتنی بهانه جدیدی برای قدرت طلبان بود تا خود را جانشین او معرفی کنند و همان داستان قدیمی حاکمیت را این بار در لباس خلافت به اجرا درآورند.

♦️۲۵سال طول کشید تا مردم فهمیدند که باید دوباره اختیار از دست رفته خویش را بازستانند و مدیری با ویژگیهای پیامبرانه انتخاب کنند و با این انتخاب بود که امامت و ولایت در صحنه جامعه به فعلیت رسید.

♦️امام(ع) که آمد، ثروت بیت المال را دوباره میان مردم توزیع کرد؛ خزانه را جارو زد و در آن با صدای بلند نماز گزارد تا کسی برای باقیمانده اش نقشه طرح نکند، اسلحه خانه و پادگانهای نظامی تعطیل شد و جهاد بدون اجبار حکومتی تنها با اراده و خواست مردم صورت می پذیرفت؛ هرچند لازم باشد که امام(ع) بارها مردم را به جنگ دعوت کند و آنها بهانه بیاورند و سرپیچی کنند.

♦️این روش هرچند حدود چهارسال بیشتر دوام نیاورد، اما الگویی شد که پیروان آینده امام(ع) بدانند که تمرکز ثروت و قدرت با امامت و ولایت جمع نخواهد شد و به عدالت نخواهد رسید.

🌺میلادش مبارک🌺

#مدیریت_ایرانی
۱۴۰۲/۱۱/۶

@ensane_armani

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.