ثمرات صداقت - 1

در گذشته این جمله را زیاد شنیده بودیم: دروغگو دشمن خداست. به همین دلیل هم تلاش می کردیم تا حد امکان از این عمل پرهیز کنیم و البته گاهی نیز موفق نمی شدیم.
در نظر بگیرید که دروغ صرف نظر از احادیث و روایات و احکام شرعی، خلاف فطرت بشر است و حتی اگر هیچ حکم شرعی برای حرمت آن وجود نداشته باشد، قبح عقلی دارد و حتی اگر کسی از روی لجبازی یا مغالطه حرمت آن را زیر سؤال ببرد، در مقابل اولین دروغی که می شنود اعتراض خواهد کرد!
حال بیایید به نتایج دنیوی این فضیلت فطری بیندیشیم:
کسی که همیشه راست می گوید هرگز نگران افشای سخنانش نخواهد بود. اما دروغگو همیشه مضطرب است که مبادا سخن دروغش فاش شود و او رسوا کند.
حال در نظر بگیرید که صداقت تنها به گفتار مربوط نمی شود بلکه صداقت دشوارتر در رفتار است و آن مربوط به زمانی است که قصد داریم یا دوست داریم که خود را غیر از آنچه که هستیم نشان دهیم:
در نظر بگیرید که خانه ما نامرتب است و یک مهمان سرزده زنگ در را می زند:
اضطراب وجود ما را می گیرد چرا که نمی خواستیم مهمان از نامرتبی وضع خانه مطلع شود. یعنی خانه نامرتب است یا اینکه خودمان وضع مرتبی نداریم اما دوست داریم مهمان ما را مرتب ببیند.
این، هم نوعی دروغ است و نوعی فریب. هرچند حرمت شرعی آن در رساله ها ذکر نشده باشد و هرچند از لحاظ فقهی حرام هم نباشد و هرچند به نام ظاهراً زیبای «آبروداری» مزین شده باشد!
اما بازهم دروغ است و نهایتاً باعث اضطراب و نا آرامی ما خواهد شد.
هرچند کار دشواری است اما اگر سعی کنیم و عمیقاً بخواهیم که خودمان را همان طور که هستیم نشان دهیم و از فیلم بازی کردن و به قول معروف آبروداری بپرهیزیم تازه مزه آرامش ناشی از صداقت را خواهیم چشید و بدانیم که مَنْ كانَ يُريدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَميعا

  • من
    نظر از: من
    1393/06/21 @ 12:50:24 ق.ظ

    من [بازدید کننده]

    سلام
    خواهش می کنم به وب من هم سری بزنید وب من دلم می باشد که مملو از عادات باطل و عصبیتهای ارثی است لطفا در وب خود دعا گوی وب من و دوستانم هم باشید لطفا به من سر بزنید امید که بتوانم وب زیبایی که هر چه بیشتر زیبایی الهی را برای همگان به نمایش گذارد باشد البته بیشترین و مهم ترین خواستگاه وبلاگ من فرج آقاست بعد طهارت و خوی محمدیه به من سر بزنید تا خدا به شما سر بزند.

  • راوی
    نظر از: راوی
    1393/05/25 @ 10:22:37 ب.ظ

    راوی [بازدید کننده]

    سلام بسیار عالی

    ازتون میخوام برای حمایت از یک وب مذهبی

    قدمی بردارید ایمیل دارم و همچنین به وب من هم میتونید پیام بدید

    هدفم گسترش دادن وب پایگاه اسلامی راوی است

    که با کمک وبهای بزرگ مثل شما پیشرفت سریعی میکند

    ممنون میشم با تبلیغ بنر یا لینک در وب خودتون اگر موافق هستید به من اطلاع بدید

    ممنون.
    Rovi.rzb.ir

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.