تکریم انسان، تفکر اومانیستی نیست!

متأسفانه گاهی وقتی از ارزش و کرامت انسان سخن گفته می شود،‌ عده ای سطحی نگر سخنگو را به تفکر اومانیستی و غیر دینی متهم می کنند. در حالی که نمی دانند این میدانی است که شیطان و به تبع آن فرهنگ غرب برای خود فراهم کرده تا انسانهای عاشق کرامت را به خود بکشاند و بفریبد و جهان بیرون و غیر خود را به بهانه تحقیر انسان و به تعبیری ضد حقوق بشر از ارزش و اعتبار خارج کند. و این برداشت جز بازی کردن در میدان دشمن چیز دیگری نیست!
آنچه که اومانیست غربی دم از حمایت و محوریت آن می زند، «‌انسان» نیست!
بلکه حیوانی است به دنبال خور و خواب و خشم و شهوت که تنها تفاوتش با حیوان، در اختیار داشتن امکانات و تکنولوژی بیشتر برای رسیدن به این اهداف است.
موجودی که تفاوتش با حیوان در اهداف و آرمانهایش نیست. بلکه در استفاده هوشمندانه تر از ابزار برای رسیدن به همان آرمانهای حیوانی است.
انسانی که روح خدایی در او نادیده گرفته می شود و تنها به اصالت سود و لذت می اندیشد و هدفش تنازع برای بقاست،‌ نمی تواند در اندیشه جانشینی خدا باشد.
البته این، تنها نگاه مکتب اومانیست به انسان است و به آن معنا نیست که انسانهای موجود در دنیای غرب اینگونه اند. بلکه انسانهای موجود در دنیای غرب هم مثل انسانهای همه جای جهان مخلوقاتی قابل احترام و تکریمند و باید با دیده عزت و عظمت به آنها نگریسته شود. همچنانکه وقتی خداوند با تعبیر «لقد کرمنا بنی آدم» از انسان یاد می کند،‌ هیچ تفاوتی بین انسانها قائل نشده و همه بنی آدم را شایسته تکریم دانسته است.

  • گفته ها و ناگفته های یک طلبه [عضو] 

    سلام عزیزم
    فرمایش شما هم صحیحه…البته جایگاه طلبگی و روحانیت به خودی خود حساسه،اما بعضأ اسلام با روحانیت قیاس میشه! که این هم گاهی درسته و گاهی نادرست.
    در رابطه با روحانیت و مراجعی که عالم عامل هستند این دیدگاه درسته و در غیر نادرست…
    در رابطه با مطالعه مطالبتون هم بنده بسیار خوشحالم که تا این حد قوی و تخصصی و سازنده کار می کنید…اگر مطالب به قلم خود شماست ان شاالله این قلم مستدام باشه، که پختگی و سنجیدگی مقبولی داره…
    بنده استفاده ی تامی دارم از نوشته هاتون عزیزجان
    ان شاالله موفق باشید
    ممنون از لینک معرفی شده…
    یاعلی

  • گفته ها و ناگفته های یک طلبه [عضو] 

    سلام مجدد
    مطالبتون مفید و ارزنده است بنده هر جمعه مطلب جدیدتون را مطالعه میکنم اما اگر منبع را هم ذکر کنید متشکر میشم…

  • گفته ها و ناگفته های یک طلبه [عضو] 

    سلام عزیزجان
    عرض ارادت
    به روزیم…
    یاعلی

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.