دانش آموزِ معلم و معلمِ دانش آموز
?زمانی بود که یک معلم باسواد به همه خواندن و نوشتن می آموخت و محصلان ما همه چیز را از معلم یاد می گرفتند و لذا آموزگار تنها مرجع علمی دانش آموزان بود.
?اما امروز با افزایش ابزار اطلاع رسانی و شبکه های اجتماعی مرجع علمیِ شاگردان، تنها به مدرسه و خانواده محدود نمی شود و یک دانش آموز می تواند اطلاعات مختلف را از معلمان و دوستان مجازی هم بیاموزد و خود در میان آنها تحلیل و انتخاب کند.
?امروز نه خانواده های ما مرجع مطلق اطلاعات اند و نه معلمان.
?بلکه محصلان ما هریک معلمانی هستند که دوست دارند اطلاعات نهفته خود را به دیگران بیاموزند!
?و آنها هستند که «قولهای» گوناگون را «استماع» می کنند و برترین آن را (البته با ملاک و معیار خودشان) برمی گزینند.
?و برعکس معلمان امروز ما دانش آموزانی هستند که باید یاد بگیرند چه روشی را برای بیان علوم و معارف به دانش آموزان برگزینند تا بهترین نتیجه و بازده را داشته باشد.
?و دانش آموزان مرجع مناسبی برای این پرسشِ آموزگارانند!
?طبیعی است که کودکان و نوجوانان ما حقایقی را می پذیرند که با عقل، فطرت، آزادی، شادابی و دیگر خواسته های فطری آنها مطابقت داشته باشد و هرگونه اجبار و فشار و تحمیل یا آنان را به فرار و شورش می کشاند و یا به دروغ و تظاهر متوسل می کند.
?روز معلم مبارک?
۹۹/۲/۱۳
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مهشید ديانت خواه در 1399/02/13 ساعت 06:19:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1399/02/15 @ 05:50:38 ق.ظ
طلبه نویس [عضو]
سلام
عکس نوشته جالب بود ،
به وبلاگ طلبه نویس سری بزنید ، ممنون.