خدای جوشن کبیر!

خدای جوشن کبیر!

✍️دعای جوشن کبیر را که می خوانیم هزاران اسم از اسامی خداوند را مقابلمان ظاهر می کند که همه زیبا و دلنواز است؛

?اما حقیقتاً خواندن این دعا و این اسماء زیبا چه فایده ای برایمان دارد؟

♦️اگر به فلسفه آفرینش انسان یعنی (رسیدن به خلیفه اللهی) بنگریم، خواهیم دید که خداوند در شب تعیین سرنوشت لیستی از اسماء خودش را در جلو چشممان گذاشته تا ببینیم و بخواهیم و زندگیمان را طوری رقم بزنیم که این اسماء و صفات در وجود ما هم در حد ظرفیتمان تجلی پیدا کند.

◾️اما افسوس که بسیاری از سخنرانان و مداحان از آن به عنوان تقابل میان خدا و انسان استفاده می کنند!

▪️گویی خداوند نعمتهای فراوانی به انسان داده و در مقابل(؟!) از او انتظار دارد که فرمانهایش را گردن نهد و او را پرستش کند؛

▪️انگار نعمت دادن خدا به انسان، معامله ای بوده که تنها در مقابل اطاعت و فرمانبرداری انسان فایده داشته و نافرمانی انسان آن را به یک معامله ای به سود انسان و به زیان خداوند تبدیل کرده است!

▪️گویی خداوند از انسان انتظار فرمانبرداری داشته و اکنون که با عصیان او مواجه شده به خاطر این بی احترامی از دست انسان عصبانی است و قصد انتقام دارد!

▪️ انسان هم باید مثل یک موجود ترسوی ذلیل که با یک هیولای زورمند خشمگین مواجه شده، عجز و لابه و التماس کند تا از شر آسیبهای احتمالی او در امان بماند!

?آیا خدایی که جوشن کبیر معرفی می کند، اینگونه است؟

❤️یا خداوندی مهربان و بی نیاز است که نعمتهای او از سر فضل و بخشندگی است نه نیازی به کسی دارد و نه توقعی بابت بخشندگی اش؛

?نه فرمانبرداری انسان فایده ای برای خدا دارد و نه نافرمانی اش زیانی به او می رساند.

?همه اعمال و فرمانبرداری انسانها تنها به سود خود آنان و در جهت رشد و کمال آنهاست و خطاهای آنها تنها مانع رشد خود آنها خواهد شد!

?یادمان باشد شب قدر شب، شب عشق ورزی و الگوگیری و یادگیری ما از بزرگترین معلم آفرینش است که ما هم بتوانیم صفات خدایی پیدا کنیم!

۱۴۰۱/۲/۵

#آنچه_من_فهمیدم

@ensane_armani

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.