تقوای هابیلی
✍️آورده اند که هابیل و قابیل مأمور شدند برای خدا قربانی کنند. هابیل یکی از بهترین گوسفندان خود را برای قربانی انتخاب کرد اما قابیل که صاحب زراعت بود مقداری از بدترین زراعت خود را فراهم کرد تا برای خدا قربانی کند.
▪️در نهایت تنها قربانی هابیل مورد قبول واقع شد و خداوند فرمود که قربانی را فقط از «متقین» می پذیرد.
?آن روزها مفهوم واژه «تقوا» آنقدر برای مردمان واضح و بدیهی بود که نه نیاز به توضیح داشت و نه تعاریف پیچیده؛
?اما بعد گروهی تلاش کردند که آن را در محدوده ادیان و مناسک و آداب منحصر کنند و به مرور مفهوم اولیه اش کم رنگ شد!
♦️وقتی قرار باشد تقوا را با مفهوم هابیلی اش بشناسیم، کافی است تلاش کنیم بهترین محصول را تولید کنیم، بهترین سخن را بگوییم، بهترین رفتار را داشته باشیم و ….
♦️و اگر همان مفهوم اصیل تقوا در منابر و سخنرانی های ما تبلیغ می شد امروز ملت ایران صاحب بهترین کالاها و خدمات و دارای نیکوترین اخلاق ترین و گفتار بودند
?اما متأسفانه برخی از ما عادت کرده ایم که مثل قابیل رفتار کنیم:
◾️کالای نامرغوب تولید می کنیم و می خواهیم از طریق تبلیغات تلویزیونی آن را به مشتری تحمیل کنیم
◾️اخبار و سیاست های نادرست را ترویج می کنیم و توقع داریم به ما اعتماد کنند و ما را انتخاب کنند
◾️سخنرانی های تکراری و ملال آور ارائه می دهیم و مخاطبین را به شنیدن آنها وادار می کنیم
و …
?و در پایان هم وقتی ملت ما برای خرید کالا و یا اخبار و سخنان دیگران را برگزیدند سعی داریم آنها را از صحنه خارج کنیم و یا راه انتخاب ملت را ببندیم.
?اما این قانون آفرینش است:
?نه فقط خدا بلکه انسانها هم تنها از متقین می پذیرند، آنها که بهترین محصول را تولید می کنند!
۱۴۰۱/۱/۲۷
#آنچه_من_فهمیدم
@ensane_armani
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مهشید ديانت خواه در 1401/01/28 ساعت 12:58:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |