آرشیو برای: "اسفند 1395"

بهار در راه است

پاییز آغاز سرماست و زمستان ترفند دوستداران خزان است تا درختان را از ترس سرما و خشکی زمستان به انتخاب مجدد پاییز وادار کنند. اما آنان که سبزی و لطافت بهار را چشیده اند، در اوج سرمای زمستان هم منتظر بهارند نه ناچار به بازگشت پاییز! بهار فصل عادلانه طبیعت… بیشتر »

جوانه زدن گل

بهار که می آید تازه می فهمیم که گلها و درختان خشکیده حتی در سخت ترین سرمای زمستان هم زنده مانده اند. فاطمه (س) گلی بود که در زمستان سخت جاهلیت جوانه زد در بهار اسلام شکفته شد و در طوفانهای سهمگین استقامت کرد تا مقاومتش رمز حیاتی شد برای همه گلها و… بیشتر »

جهان چند بُعدی!

وقتی مسیر تفکرت خطی باشد، ناچاری بر روی یک خط فکر کنی و بر روی یک خط قدم بگذاری و در نهایت یکی از دو قطب را انتخاب کنی. و وقتی همه گزینه های فکری ات همین دو قطب باشد، گریزی نیست که بغض نسبت به شرق تو را به غرب بکشاند و کراهت از قرمز، آبی پوشت کند!… بیشتر »

23. تمرین روشهای تبلیغاتی در شبکه های مجازی

وقتی با مطالب شبکه های مجازی مواجه می شویم، بعضی مطالب و بعضی قالبها برایمان جذابتر است. گاهی خواندن یک متن هرچند کوتاه در مورد یک موضوع برایمان خسته کننده تر از شنیدن صدای سخنران و یا تماشای فیلم است. گاهی خواندن یک جمله بر روی یک تصویر جذابتر از… بیشتر »

22. شناخت علاقه ها و بهانه ها

بارها شده که ساعات زیادی را در شبکه های مجازی صرف کرده ایم و متوجه سختی صندلی مان و نامناسب بودن نوع نشستنمان نشده ایم و بعد از تمام شدن کار یکباره متوجه گرفتگی یا بی حس شدن در برخی اعضای بدنمان می شویم! حال در نظر بگیرید اگر قرار بود  در همین شرایط… بیشتر »

21. تمرین شناخت انسانها در شبکه های مجازی

در دنیای حقیقی وقتی با انسانهای مختلف مواجه می شویم در بسیاری موارد صورت ظاهری و نوع پوشش و حرکات ظاهری جلو چشم ما قرار می گیرد و نا خودآگاه در مورد باطن افراد هم قضاوت می کنیم و نهایتا نوعی حب یا بغض در دل ما شکل می گیرد، که گاه با آنچه بعدا از اخلاق و… بیشتر »

20. تمرین گفتار سنجیده در شبکه های مجازی

وقتی که ما در جمعی صحبت می کنیم،‌ معمولاً کمتر به حرفهایمان فکر می کنیم و اکثراً هرچه همان لحظه به ذهنمان می رسد و نتیجه هیجانات و احساساتمان است بیان می کنیم. بارها پیش آمده که در اثر آنلاین نبودن یا قطع اینترنت پیامها در نقطه حساس هیجانی ارسال نمی شود… بیشتر »

19. تمرین وحدت در شبکه های مجازی

هرچند که بسیاری از شبکه های مجازی از دوستان و آشنایان قدیمی و اقوام تشکیل می شو،د اما بسیاری از گروههایی که صرفاً بر اساس یک موضوع خاص شکل گرفته و علاقه مندان به موضوع گرد هم جمع شده اند، افرادی را در برمی گیرد که هیچ آشنایی با افکار و عقاید یکدیگر… بیشتر »

18. تمرین درست باوری در شبکه های مجازی

شبکه های مجازی دریایی است از اخبار متنوع با انواع شیوه های بیان برای تأثیرگذاری! از اخبار داغ سیاسی که برای متأثر کردن ما از انواع ترفندها و مظلوم نمایی ها استفاده می شود تا خشم ما برانگیزد و به تحرک وادار کند! از تهدید و تطمیع و بازی کردن با احساسات… بیشتر »

جانسوز تر از پهلوی شکسته

خیلی سخت است که ببینی ناخدای کشتی در خانه نشسته و مسافری بی خبر از ساحل نجات، سکان حرکت را به دست گرفته و با تلاطم دریا بازی می کند. خیلی سخت است که دزدان دریایی را در پشت نقابهای فریبنده شان بشناسی و ساکت بمانی و خیلی سخت است که مردم زمانه خورشید را به… بیشتر »

17. تمرین نقل قول صحیح در شبکه های مجازی

از همان آغاز تولد شبکه های مجازی، انبوه جملات و متنهای جذاب هم در این صفحات به حرکت درآمد. گاهی یک جمله از قول چندین نفر نقل می شد و گاه به هیچکدام از آنها تعلق نداشت! گاهی یک خبر داغ چندین بار در صفحات می گشت و سرانجام معلوم می شد که سرتاپا دروغ است.… بیشتر »

16. تمرین صداقت در شبکه های مجازی:

شاید برای همه ما پیش آمده که متنی را اشتباهاً برای شخص یا گروهی ارسال می کنیم. اما میزان شرمندگی و ناراحتی ما در این اشتباهات متفاوت است: گاهی یک متن داغ سیاسی برای یک گروه غیر سیاسی ارسال می شود؛ گاهی همان متن داغ سیاسی برای جبهه سیاسی مخالف ارسال می… بیشتر »

15. تمرین کنترل خشم در شبکه های مجازی

وقتی در دنیای واقعی با کسی مواجه می شویم گاهی در اثر رفتار یا گفتار مردم عصبانی می شویم، گاهی فریاد می زنیم گاهی برخورد فیزیکی انجام می دهیم و گاه به یک نگاه خشمناک اکتفا می کنیم! اما در دنیای مجازی حداکثر امکانات در دست ما یک صفحه کلید است! و حداکثر می… بیشتر »

14. تمرین امنیت اطلاعاتی در شبکه های مجازی

یکی از مسائلی که بسیاری از ما در این شبکه ها تجربه می کنیم, امنیت اطلاعات ماست. در دنیای حقیقی حداقل اطلاعاتی که از دوست حقیقی مان داریم, چهره فیزیکی اوست و بعد با مشاهده رفتار و سخنان تا حدی می توانیم شخصیت او را بشناسیم. اما در شبکه های مجازی تنها یک… بیشتر »

13. آسیب شناسی بحث

گاهی وقتی به روند بحثمان نگاه می کنیم تعجب می کنیم که چرا به اینجا کشید اما خاصیت شبکه های مجازی این است که همه چیز را ثبت می کند و  می توانیم با نگاه به پشت سرمان آسیب شناسی کنیم!  اما مطمئن باشید فقط وقتی نتیجه می گیریم که بخواهیم عیبهای خودمان را… بیشتر »

12. مراقبت از روند بحث درست

یکی دیگر از چیزهایی که ما در این شبکه ها یاد می گیریم روش درست بحث است. مخاطب ما کسانی هستند که معتقدند برای دفاع از باورهایشان و تبادل علمی و اطلاعاتی وارد بحث می شوند. گاهی وقتی به روند بحث نگاه می کنیم: اول خیلی منطقی و محترمانه شروع می شود اما رفته… بیشتر »

11. شبکه های مجازی،‌محل یادگیری بحث درست

یکی از کاربردهای شبکه های مجازی بحث و تبادل نظر است و ما در این فضا می توانیم تواناییها و نقص های خود را در هنگام بحث بشناسیم. در مرحله اول هدف از بحث چیست؟ برای چه وارد بحث می شویم: فکر می کنم اطلاعاتی دارم که برای دیگران مفید است! اطلاعات من می تواند… بیشتر »

10. تمرین توجه به نیازها در شبکه های مجازی

وقتی دوستی به ما زنگ می زند یا مقابل در خانه مان ظاهر می شود، نمی توانیم به او توجه نکنیم یا گاهی نمی توانیم به نیازش پاسخ ندهیم، چون میدانیم مسلما ناراحت می شود اما:       در شبکه های مجازی وقتی پیامی برایمان می رسد و می بینیم، و یا درخواستی مطرح می… بیشتر »

9. شبکه مجازی، زبان دوم ما

زبان موجود عجیبی است، آن قدر عجیب که گاهی  می تواند دنیایی را نجات بدهد و گاه می تواند جهانی را به آتش بکشد. گاهی با یک کلمه دلی را شاد می کند و گاه می شکند. و در بسیاری از اوقات فقط می چرخد برای اینکه خودی نشان بدهد و عرض اندامی بکند! خاصیت زبان این… بیشتر »

8. وابستگی در شبکه های مجازی

شبکه های مجازی تمرینی است برای جنگ با وابستگیها! وقتی عادت کرده ای که هر روز صبحت را با خواندن پیامهای موبایلت شروع کنی، وقتی همه ارتباطت با اطرافیان با این شبکه هاست، وقتی استراحت و تفریح و خوشگذرانی ات موبایل است، آن وقت شرایطی را تصور کن که: شبکه… بیشتر »

7. تمرین ایثار در شبکه های مجازی

فضای مجازی تمرینی است برای تمرین ایثار و از خود گذشتگی! آن لحظه ای که یک فیلم جذاب برایت رسیده و دلت برای دیدنش پر می کشد اما مادربزرگ پیرت می خواهد برایت درد دل کند! اینجاست که عقل و وجدانت حکم می کند که گوشی را کنار بگذاری و حتی صدایش را ببندی و همه… بیشتر »

6. تمرین اراده در شبکه های مجازی

شبکه مجازی فضایی است برای تمرین اراده و غلبه عقل و وجدان بر هوس! آن لحظه ای که یک خبر داغ سیاسی رسیده و دارد فکرت را می خورد اما ارباب رجوع منتظر مهر و امضای نامه اش است! آن لحظه ای که دوستان قدیمی ات باهم چت می کنند و خاطرات دوران مدرسه را مرور می کنند… بیشتر »

5. دنیای مجازی آیینه دنیای حقیقی

اگر درست دقت کنیم،‌این شبکه مجازی آیینه ای است از دنیای اطرافمان. دنیایی که پر از جاذبه های گوناگون است که گاهی چشممان را خیره می کند و گاهی گوشمان را! و آنقدر مشغول تفریح و سرگرمی می شویم که یادمان می رود برای چه وارد این دنیای حقیقی شده ایم؟! و یا چشم… بیشتر »

4. بهره گیری اخلاقی از شبکه های مجازی

حال که به هر دلیل استفاده از شبکه های مجازی را انتخاب کردیم، بد نیست که در کنار همه استفاده های درست و غلط و مفید و غیر مفید، آن را وسیله ای برای خودشناسی و حتی خودسازی قرار دهیم! اما چگونه؟ این شبکه ها ماکتی از ارتباطات ما دنیای حقیقی، و اگر بتوانیم… بیشتر »

3. ارزیابی هدف

کمی به عقب برمی گردیم تا  هدفمان را از کاربرد شبکه های مجازی پیدا کنیم؛ و بعد ارزش هدفمان را تعیین کنیم؛ و به میزان ارزشی که هدف برایمان دارد، برایش وقت و انرژی صرف کنیم نه بیشتر! اگر می خواهیم تفریح کنیم به اندازه تفریح وقت صرف کنیم و اگر می خواهیم… بیشتر »

2. پیامد شبکه های مجازی

حداقل پیامد اینها اتلاف وقت و صرف انرژی جسمی و روحی و بعد هم دور شدن دلها از یکدیگر و . . . بعد هم همه مان فریاد می زنیم که : فضای مجازی ما از هم دور می کند، به خانواده ها آسیب می زند، اعتیاد آور است وقت مان بیهوده تلف می شود، از کار و زندگی می افتیم،… بیشتر »